تحقیق بررسی حقوق زن و مرد

دسته بندي : علوم انسانی » حقوق
دانلود تحقیق با موضوع بررسی حقوق زن و مرد،
در قالب word و در 16 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

پیش گفتار
مقدمه
نگاهی به انتخاب همسر
وضعیت انتخاب همسر در حقوق ایران
انحلال نکاح
طرق دستیابی زن به طلاق در قانون مدنی
مجازات زن به وسیله شوهر
بررسی تفاوت دیه زن و مرد
بررسی ارزش شهادت زن
بحثی پیرامون قضاوت زن
بررسی تفاوت اجرای حکم قصاص در مورد مرد و زن
حقوق مالی زن
مالکیت و استقلال مالی زن در اسلام و قوانین جمهوری اسلامی ایران
یک شبهه و پاسخ به آن
نفقه
جایگاه مهریه در اسلام
نتیجه گیری
منابع


پیش گفتار مقاله:
امروزه يكي از مسائل مهم و مورد توجه جامعه بين المللي، مسأله حفظ و رعايت حقوق زنان، مراعات تساوي حقوق زن و مرد و عدم تبعيض بر اساس جنسيت است. اين احساس مخصوصاً در بين بسياري از زنان وجود دارد كه در طول تاريخ به آن ها ستم رفته و حقوق و شأن انساني آنها رعايت نشده است و طبق عادات و رسوم و اعتبارات و قوانین و مقررات در مورد آنان تبعیض ناروا اعمال شده است و حتي در دوران كنوني نيز با همه پيشرفت‌هايي كه نصيب زنان شده و تحولاتی که ایجاد شده باز هم در بسياري از موارد، مورد ظلم و تجاوز و تبعیض قرار می گیرند و شأن انساني آنها رعايت نمي‌شود.

مقدمه مقاله:
نهضت گسترده ای که از آغاز نیمه دوم قرن بیستم در جهت احقاق حقوق زنان و رفع تبعیض علیه آنان شروع شد، در دهه اخیر شتاب بیشتری به خود گرفت. کاوش عمیقی در زوایای مختلف مسائل مرتبط به حقوق زنان نموده و تلاش کرده با وضع قواعد و ضوابطی در قالب اعلامیه، کنوانسیون و بیانیه انواع تبعیض ها و نابرابری های موجود را ممنوعه و تساوی را برقرار نماید.
ماده 13 کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان بر تساوی حقوق زن و مرد در زمینه های اقتصادی به خصوص حق دریافت وام بانکی، رهن و دیگر انواع اعتبارات مالی تأکید می نماید و در ماده 15 بر اهلیت عقود قرارداد، مطالبه مال و دفاع از حقوق مالی خود در دادگاه برای طن همانند مرد تصریح شده است.

در طول تاریخ در نظام های مختلف نسبت به اهلیت زن برای عقد قرارداد، کسب مال، تصرف در مال و دارایی خود تملک زمین و امکان دریافت اعتبار حق ارث، محدودیتهایی وجود دارد و هنوز در بعضی از موارد جهت قانونی و یا در عمل محدودیت ها یا شیوه های متفاوتی وجود دارد که اکیداً خواسته شده دولت ها هرگونه تفاوت مبتنی بر تبعیض از لحاظ جنس را از میان بردارند.
دسته بندی: علوم انسانی » حقوق

تعداد مشاهده: 16530 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:44 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 16 صفحه، قابل ویرایش.